Preț bilet: 35 lei
Rareori un nume propriu devine adjectiv sau substantiv, asigurand persoanei respective, printr-un subterfugiu lingvistic, un loc sigur in posteritate. Adjectivul „machiavelic” in conjunctie cu un alt cuvant plaseaza sitagma rezultanta in aria peiorativului, trezind suspiciunea subversivitatii si al unei morale corupte. Dar care este „morala corupta” si care este „morala justa si perfecta”? Cum putem alege? Avem instrumente pentru a evalua corect alternativa pe care ne-o ofera viata, ori suntem niste papusi in mana destinului care ne ofera oportunitati pe care stim, sau nu stim, sa le speculam? Aceasta este problematica sugerata de Niccolo Machiavelli (numit in unele locuri Niccola Machivelli) in capodopera dramaturgica „Matraguna”. Intriga piesei porneste de la intentiile pasionale ale lui Calimaco (interpretat de Nae Alexandru), sosit de la Paris secondat de Siro (Cristian Simion), servitorul aghiotant care il acopera si il sustine in aventurile amoroase clandestine, pentru a o cuceri pe Lucrezia (Diana Radu Stan), sotia magistrului florentin Nicia (Tudorel Filimon). Un arivist ingenios pe nume Ligurio (Vasile Filipescu) speculeaza momentul reusind in mod abil sa creeze o retea de minciuni in care vor cadea pe rand prada, precum insectele intr-o panza de paianjan, preotul Timoteo (Mihai Niculescu), Nicia si Sostrata (Cristina Carcei), mama Lucreziei. Interesati fiind, acestia admit silogismele lui Ligurio, inghitind minciuna dupa minciuna, dovedind ca orice sistem moral este subiectiv, versatil si efemer. Noi interese nasc noi sisteme morale. Noi sisteme morale determina noi ideologii si noi religii. Preoti care ne sfatuiesc sa pacatuim crestineste si legiuitori care admit orice nelegiuire, daca acest lucru le aduce vreun castig. Este imaginea unui univers care pare absurd, dar care, sub bagheta unui maestru al minciunii, devine posibil.